Již deset let máme na "věži" sluneční hodiny. Při přístavbě evakuačního výtahu v srpnu roku 1997 vznikl nápad vyrobit si vlastní sluneční hodiny.
Síbrťák
Dobrý den,
dle volně dostupných zdrojů (internet) se toto slovo používá ve Vámi uvedeném kontextu (tedy domov důchodců, útulek pro přestárlé). Bohužel, v odborné literatuře se nám nepodařilo slovo i s jeho významem dohledat.
* Databáze heslářů: http://lexiko.ujc.cas.cz/heslare/
* Slovník nespisovné češtiny : argot, slangy a obecná mluva od nejstarších dob po současnost : historie a původ slov. 2., rozš. vyd. Praha : Maxdorf, c2006. ISBN 80-7345-098-4.
* OUŘEDNÍK, Patrik. Šmírbuch jazyka českého : slovník nekonvenční češtiny.
zdroj: http://www.ptejteseknihovny.cz/uloziste/aba001/2011/sibrtak/?searchterm=s%C3%ADbr%C5%A5%C3%A1k
text písně síbrťák:
Ospalá tvář
Zhroucená mysl
Zlomený zdraví
Zvrásnělá pleť
V očích nářk
Už dává smysl
když jasný barvy
mění se v šeď
Nejsem mladej, já nejsem mladej
Už nejsem mladej, já nejsem mladej
Koloběh času
jak zrnka písku
ztrácí se v zemi
z níž vyrůstá květ
Mladí i staří
hledají lásku
a tak je zařízen
tenhleten svět
Nejsem mladej, já nejsem mladej
Už nejsem mladej, já nejsem mladej
zdroj: http://img.karaoketexty.cz
Pod názvem masopust se skrývá celé období do začátku postní doby, hlavně však poslední tři dny, jimiž toto období končí.
Nejde o církevní svátek, ale byl zařazen do církevního kalendáře a jeho termín se určuje podle Velikonoc.
Odehrává se před Popeleční středou, která zahajuje předvelikonoční postní období. Oslavy masopustu byly vždy společenskou záležitostí a lidé se při nich dobře bavili.
Přípravou býval "tučný" čtvrtek s pestrým jídelníčkem.
Hlavní zábava zažínala v neděli a nezřídka se protáhla až do pondělního rána. Vyvrcholením bylo úterý, kdy se požádaly průvody maškar.
Ty neměly obvykle závazná pravidla. V každém kraji a nikdy i v každé vsi byly jiné. Obvykle obcházely od domu k domu, zpívaly, tancovaly a žertovaly na adresu obyvatel.
A na závěr vždy popřály hospodářovi pevné zdraví, úspěšný rok a plodný dobytek.
Večer po obchůzce končíval jako všechny masopustní dny muzikou a tancem v hospodě, tentokrát však zábava skončila přesně o půlnoci.
Současný masopust navazuje na místní tradice. Jeho jádrem je průvod masek, zakončený zábavou v místní hospodě. Průvod prochází obcí, zastavuje se u jednotlivých domů a masky žertují s jejich obyvateli.
Velmi často se začíná tím, že vybrané masky žádají starostu o povolení průchodu obcí a slibují, že nebudou tropit neplechu. Právě tak je stále oblíbené ukončení masopustu pochováváním basy (případně symbolickým střílením kobyly či medvěda).
To je příležitostí ke čtení "rozsudku", v němž se často humornou formou vzpomíná na události uplynulého roku v obci.